Formandens beretning for 2010
Atter et år i skurvognen - nu har vi boet her i over tre år - tiden flyver i godt selskab. Året 2010 var et helt almindeligt år, hvor klublivet gik sin vante gang uden for mange bump på vejen.
Sportsligt
Sportsligt har det - på senior siden - ikke været klubbens bedste år. Det ville være synd at sige.
1. holdet ligger i serie 1 - det er ikke gået så godt og de ligger i bunden af rækken. Heldigvis har de en ½ sæson til at klare skærene. Og optimismen er til stede, så vi håber og tror, at de nok skal klare den.
2. senior kæmpede bravt, og selvom de gjorde alt hvad de kunne, så rykkede de ned til serie 3.
3. senior - trænede sammen med vores 4. senior og der var rigtig mange folk til træning. De klarede de sige lige over nedrykning i serie 4.
4. senior endte i bunden af serie 5.
Vi havde i 2010 tre lukkede 7-mandshold og to lukkede 11-mandshold.
Det ene 11-mands rykkede op i serie 3 og de tre 7-mands klarede sig fint i deres rækker.
Vores dameseniorer - de startede i fuld fart - med to 7-mands hold. Det ene hold kunne ikke stå distancen og vi måtte trække holdet fra turnering. Til gengæld klarede det tilbageværende hold sig godt og endte som nr. 7 i mesterrækken.
Vores veteraner og vores grand old masters havde begge en fin sæson. Veteranerne blev nr. 5 i deres række og Grand Old Master blev en flot nummer sidst. Men jeg hører fra pålidelige kilder, at de har haft det rigtig sjovt på begge hold.
Som I måske ved, så har Freddy valgt at drosle lidt ned på aktiviteterne i forbindelse med 1. holdet og få lejlighed til at se lidt mere til sin familie, inden børnene flytter hjemmefra. Så vi har arbejdet en del med at finde en erstatning for Freddy. Vi har indgået en aftale med en ny træner, men håber på at få bygget et godt team op rundt om vores 1. og 2. senior. Der er stadig lidt arbejde endnu med at finde de resterende trænere og ledere til denne opgave. Vi har, som tidligere fortalt, ikke en placering som gør at trænere står i kø for at komme til vores klub. Men vi arbejder optimistisk på at det lykkes.
Heldigvis har Freddy og Hans lovet at hjælpe indtil sommer, hvor den nye træner tager over.
Trænerskiftet betyder i øvrigt ikke nødvendigvis at vi ikke længere skal arbejde sammen med Freddy. For der er stadig brug for alle gode kræfter i vores klub. Blot skal vi sammen finde det rigtige sted at bruge Freddys kompetencer.
I vores ungdoms rækker går det faktisk rigtig fint.
Vores ungdomshold spiller efter KBU's model - og spiller fra 3 til 7 mand på banen. Vi har rigtig mange børn i vores klub og det stiller krav til vores trænere. Vores trænere forsøger at involvere forældrene i arbejdet med holdene og det lykkes faktisk i mange tilfælde.
Et af vores ungdomshold klarede sig faktisk så godt at de blev head-huntet til en af vores konkurrerende klubber. Er det godt eller skidt? Tja, det ved jeg ikke helt, hvad jeg skal sige til.
Vores ældste hold - U17 - forsøgte sig i efteråret med 11-mandsbold. Og har haft nogle rigtig gode oplevelser med det.
I november afholdt vi - traditionen tro - vores årlige indendørsstævne. Der var fuldt hus - alle vores tilmeldte var glade. Vi fik afviklet kampene til tid og havde ikke mange forsinkelser. Det var en rigtig god dag, som vi sluttede af med lidt mad og hygge for de frivillige, som havde tid og lyst.
Og når vi taler om frivillige, så har vi jo hvert år kåring af årets leder og årets østerbroer, som jo er et skulderklap til nogle af de mange som gør en frivillig indsats for vores klub.
Årets leder:
Prisen som årets leder gives i år til ikke én, men to personer. Hver for sig er de rigtig gode og som team er de ganske forrygende. De har formået at holde fast i et - ellers tidligere - skrantende hold, hvor det har været svært at holde på folk.
De har beholdt gejsten og motivationen. Den motivation har de - i den grad - formået at give videre til deres hold og i en sådan grad, at det har ført til vokseværk for holdet. Det har nemlig betydet en stigning i spillere, hvilket har betydet at vi i 2010 måtte oprette et ekstra hold.
For denne indsats skal de udover prisen som årets ledere have en kæmpestor tak.
2010 prisen går naturligvis trænerne for vores 3. / 4. hold – Gert Jedig og Khalid.
Årets Østerbroer:
Prisen som årets Østerbroer går i år til en person som altid har været et aktiv for klubben. I de fleste af hans voksne år har han knoklet for vores klub og gør det stadig.
Som fuldtidsarbejdene ved vi alle, at det kan være svært at finde tid, men alligevel har han fundet tid til vores klub.
Og efter at han er stoppet på det rigtige arbejdsmarked og ellers skal til at nyde sit otium har han - heldigvis for os - skruet op for sin energi til gavn for vores klub og også for vores kollegaklubber i FS.
Prisen som årets Østerbroer går i år klubbens mangeårige bestyrelsesmedlem - tidligere formand og nuværende kasserer - Poul Klarskov.
Om ØIF generelt
På mange områder er det gået rigtig godt for vores klub. Medlemstallet har rundet 500 - faktisk er vi lige omkring 550 medlemmer lige nu.
Især i ungdomsafdelingen er der fart på. Det er ikke mindst takket være vores meget loyale og ihærdige trænere at vi kan mønstre en sådan fremgang. Der skal noget til at styre sådan en flok unger - de skal ikke bare pleje, motivere og engang imellem også opdrage vores børn - men det kræver i høj grad også kræfter at pleje børnenes forældre.
Så det er i høj grad jeres fortjeneste at vi har rundet et af de mål som bestyrelsen drømte om da vi flyttede herover i den blå container.
Kæmpe tak til jer for et stort stykke arbejde.
Bestyrelsen har i 2010 holdt bestyrelsesdag, hvor vi drøftede hvad vi vil satse på i de kommende år. Vi har jo stadig næsten et år her i skurbyen inden vi flytter og da vi allerede har nået mange af de mål vi satte os for nogle år siden - medlemsfremgang og nyt klubhus - var det på tide at sætte nogle nye mål.
Vi talte på bestyrelsesdagen om at fokusere på
+ det sportslige - vi vil gerne have bedre resultater. Nu har vi i en årrække arbejdet med at sikre at vi har en stabil økonomi og vi kan betale enhver sit. Nu har vi opnået det mål, så nu er det tid til at satse på det sportslige.
+ Selvfølgelig satte vi overlæggeren lidt op for antallet af medlemmer - så vores mål nu er 600 i løbet af de næste år. Men dette må ikke være på bekostning af vores ambition om at vi skal kunne være til stede og sikre at der er trænere og træningsforhold til vores hold.
+ Det sociale og vores traditioner - de bliver endnu mere vigtige når vi vi skal flytte sammen med de andre klubber som jo også har deres traditioner.
Som I kan se oppe på hjørnet, begynder vores nye klubhus nu at tage form. Det så ellers sløjt ud med byggeriet da sneen faldt meget tidligere end forventet. Men så kunne vi jo bruge tiden til at få alle de praktiske aftaler på plads - med kommunen og ikke mindste med de øvrige klubber.
Så vi aftale en møderække i de 4 klubber, hvor vi ville drøfte emner som
+ hvem betaler hvad
+ hvilke fælles ordensregler skal vi have
+ hvordan fordeler vi pengene, hvis der er overskud, eller regningen, hvis der er underskud, osv.
Men forudsætningen var naturligvis at kommunen gav os vilkår at arbejde med. En af de vigtigste betingelser er hvorvidt vi bliver rigtige lejere - og får en lejers ret til selv at bestemme - eller om kommunen vil betegne os brugere, hvilket vil betyde mindre selvbestemmelse. Og hvad vi skal betale i husleje.
Hvor vores dialog klubberne imellem er rigtig god, så kan vi ikke sige det samme om vores dialog med kommunen. De har dog tilkendegivet at vi skal være lejere, men med kommunens jurister OG tre forvaltninger kan der være langt fra at få en tilkendegivelse til at de bliver nedfældet på papir. De overholder ikke de aftaler vi indgår om møder og lignende - det er i det hele taget rigtig kommunalt.
Fra klubberne er det Morten fra HB og mig som er det fremskudte dige i forhold til kommunen. Og vi har besluttet at bide os fast som små terriere for at sikre, at vi får de rigtige betingelser til at eksistere i det nye klubhus. Og vi vil gå langt. Vi har endelig fået hul igennem og har møde med kommunen i morgen.
Så vi fortsætter kampen og jeg vil - evt. via vores hjemmeside - holde jer orienteret om, hvad der videre sker i det arbejdet og i særdeleshed om hvornår vi kan flytte ind.
Så selvom det har været et helt almindeligt år i vores klub, så har der alligevel været gang i mange ting.
Så jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak til alle de som har givet en hånd med.
Tak til bestyrelsen hvor alle også gør en enorm indsats i det daglige. Det kan ikke gøres med et bestyrelsesmøde hver tredje måned, men vores udvalg arbejder heldigvis godt sammen, så vi er mange som løfter i flok.
Tak til ungdomsudvalget - Jannie og Janus for deres utrættelige arbejde for at gøre vores klub attraktiv for byens unger. Tak til Kim - vores ungdomsformand - som er her og der og alle vegne. Jeg ved at Kim og ungdomsudvalget har et rigtig tæt samarbejde.
Tak til seiorudvalget - Brian, Henrik og Leo. De gør alt hvad de kan for, at alle senior hold skal føle sig taget godt af. Og tager sig også kærligt af vores lukkede hold. De arbejder hårdt for, at der skal være en bane til alle hold at spille på - et arbejde som er supervanskeligt med de baneforhold vi har og med alle de klubber som vi er til at dele de få baner som efterhånden er tilbage. Også tak fordi I tager kampene i FS om baner så vi kan få hvad vi har brug for.
Tak til Jan - som hele tiden sikrer, at vi får de seneste nyheder på vores hjemmeside. Vi er meget stolte over vores nye hjemmeside og vi kan se at der er rigtig mange som kigger forbi. Det tager tid at sikre at den er i top, og Jan gør et stort arbejde med det.
Tak til forretningsudvalget - Poul og Frank - som sikrer stabilitet og penge på kontoen.
Tak til Poul for at holde på pengene og for - også i høj grad - at holde fanen højt i FS. Et til tider utaknemmeligt arbejde, da der er mange som vil have meget og få som vil yde. Det er en stor opgave som du vedholdende løser.
Tak til Frank for det gode samarbejde vi har haft i forbindelse med det nye klubhus og de drøftelser vi har med de øvrige klubber om vores fremtid. Også tak for din indsats i FS-regi hvor du arbejder for det bedste for vores klub.
Ikke mindst - Tak til trænere og ledere som hver dag gør et kæmpe stykke arbejde i at få alle aktiviteter til at glide så smidigt som de faktisk gør. Vi ved, at vi ikke har de beste baneforhold, vi har heller ikke baner eller banetid nok og alligevel får i tingene til at glide. Det både i ungdom- og i senior afdelingerne. Uden jeres kæmpe indsats og energi havde vi ikke en klub som vi har. Så en stor tak til jer.
Men også tak til alle dem som er med til at bevare traditionerne i vores klub og som kommer her og bruger vores klub. I er med til at bevare vores klubånd. Og klubånden skal vi værne om og tage med os til det nye klubhus. Der bliver den vigtig så vi kan føle os hjemme, som vi har gjort her - fordi vi tog klubånden med fra det gamle klubhus.
Så hvis I sidder med ideer og initiativer som kan fremme vores klubånd og vores sociale liv, så vil vi meget gerne være med. Hvis I oven i købet ikke nøjes med at sende ideen, men også sender jer selv og jeres arbejdskraft med, så er vi - i bestyrelsen - helt med på den og også villig til at kaste kræfter ind i det. Så kan vi sætte nogle initiativer i gang i den kommende tid, som kan gøre vores klub et endnu bedre at være og så vi har de bedste vilkår for en god flytning til nye moderne omgivelse. Hvor vi bevarer vores værdier og vores gode evne til omstilling.
Tak for jeres tid.